5/5 - (9 امتیاز)

انواع پروفیل های ساختمانی

  1. خانه
  2. chevron_left
  3. مقالات
  4. chevron_left
  5. انواع پروفیل های ساختمانی
انواع پروفیل - آهن آلات فرید

انواع پروفیل های ساختمانی بر اساس فرآیند تولید

در حال حاضر روش های مختلفی وجود دارد که می توان پروفیل هایی با مزایای متفاوت تولید کرد.

یکی از روش های تولید پروفیل استفاده از دستگاه های نورد می باشد. در روش نورد با استفاده از دو غلتک، شکل دهی ورق فلز طی فرآیندی تدریجی انجام می شود. نورد به دو صورت گرم و سرد انجام می شود که هر کدام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند.

تولید پروفیل را می توان در دماهای بالا (نورد گرم) یا در دمای اتاق (نورد سرد) انجام داد. دما در نتیجه تولید نقش مهمی ایفا می کند. از هر دو روش نورد سرد و گرم می توان برای تولید پروفیل های ساخته شده از فولاد معمولی یا ضد زنگ استفاده کرد، اما محصول نهایی هر کدام دارای خواص متفاوتی است.

پروفیل های نورد داغ

عموماً از این روش برای تولید انبوه استفاده می شود. مقاطع توخالی تولید شده در این روش در دمای هوای بالای 1800 درجه فارنهایت گرم می شوند و پایه های غلتکی روی آنها حرکت می کنند تا ورق های فولادی را تغییر شکل دهند. همچنین به دلیل دمای بالا در پروفیل ها، ویژگی مقاومت در برابر خوردگی افزایش یافته و نگهداری آنها در هوای آزاد محدود نخواهد بود.

انواع پروفیل - آهن آلات فرید

پروفیل های نورد سرد

نورد سرد مشابه نورد گرم است، با این تفاوت که فرآیند در دمای اتاق انجام می شود. تولید مقاطع توخالی به روش نورد سرد به گونه ای است که صفحه فولادی در دمای معمولی هوای اتاق توسط پی های غلتکی تحت فشار قرار گرفته و تغییر شکل می دهد. نتیجه استفاده از این روش تولید سطوح با دقت بالا و قطعات با استحکام بالا می باشد. دقت اشکال و مقاطع تولید شده در این روش بسیار بالاست.

پروفیل های تولید شده به روش نورد سرد برای ساخت دوار و بسیاری از ملزومات صنعتی مناسب بوده و برای کارهای سبک ساختمانی مانند ناودانی، چهارچوب درب ساختمانی و غیره قابل استفاده می باشد.

به طور کلی پروفیل های تولید شده در روش های نورد سرد و گرم از نظر ظاهری مشابه هستند اما از نظر کیفیت و دقت سطوح و همچنین شکل پذیری متفاوت خواهند بود.

پروفیل های کامپوزیت

این محصولات از دو نوع پروفیل نورد سرد و پروفیل نورد گرم تشکیل شده اند.

انواع پروفیل های فلزی بر اساس جنس

پروفیل فولادی

پروفیل های فولادی از گذشته جایگاه ویژه و مهمی در صنعت ساختمان دارند و امروزه با وجود عرضه مصالح جدیدتر در بازار، همچنان یکی از مصالح اصلی ساختمان می باشند. با این حال، برخی از کاربردهای آنها مانند در و پنجره، میز و صندلی و غیره به دلیل توسعه مواد جدید، استفاده محدودتری نسبت به گذشته دارند.

پروفیل گالوانیزه

گالوانیزه کردن پروفیل به معنای افزودن یک لایه پوششی از فلز روی بر روی سطح پروفیل است که از زنگ زدگی در هوای مرطوب جلوگیری می کند. این نوع پروفیل به دلیل داشتن ظاهر زیبا و مقاومت در برابر خوردگی بالا و قابلیت استفاده از کلاهک های پلاستیکی برای مقاطع پروفیل برای استفاده در فضای باز و مناطق با رطوبت بالا و همچنین فضاهای باز مانند پارکینگ ها که در دید عموم قرار دارند استفاده می شود.

پروفیل فولادی ضد زنگ

این نوع پروفیل ها از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند و مقاومت در برابر خوردگی بالایی دارند. و همچنین ظاهر زیباتری نسبت به سایر پروفیل ها دارند به همین دلیل علاوه بر محیط مرطوب در ساخت وسایل تزیینی نیز استفاده می شود.

پروفیل های استنلس استیل دارای گریدهای مختلفی مانند پروفیل استیل 304، 316، 309، 321، 420 و غیره می باشد که پرکاربردترین آنها گریدهای 304 و 316 می باشد.

پروفیل استنلس استیل 304

این نوع پروفیل در محیط هایی که در معرض خوردگی متوسط هستند استفاده می شود زیرا قابلیت مقاومت در برابر خوردگی را دارد. مقاومت حرارتی این پروفیل به صورت متناوب تا 870 درجه سانتی گراد و به طور مداوم تا 925 درجه سانتی گراد می باشد. با توجه به ویژگی هایی که دارد به راحتی در زمینه های صنعتی، حمل و نقل و معماری شکل می گیرد. قابلیت جوشکاری به دو روش مقاومتی و ذوبی از دیگر ویژگی های این نوع پروفیل ها می باشد.

پروفیل استنلس استیل 316

از این نوع پروفیل ها در محیط هایی مانند صنایع داروسازی و صنایع غذایی که خوردگی زیاد است استفاده می شود. برای شرایط آب و هوایی بد مناسب بوده و در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند و همچنین در برابر موادی مانند آهک، ملات، چسب کاشی و مواد شوینده پایداری خوبی دارند.
مقاومت و استحکام این نوع پروفیل در برابر آبهای شور و کلردار بالاست. با توجه به خواص و ویژگی های ذکر شده، این نوع فولاد همواره مورد تقاضا بوده است.

پروفیل های آلومینیومی

شکل پذیری، مقاومت در برابر خوردگی، زیبایی و سبکی در عین داشتن مقاومت، ویژگی هایی هستند که پروفیل های آلومینیومی را به یکی از پرکاربردترین ها در صنعت ساختمان و سایر صنایع تبدیل می کنند. همچنین استفاده از این نوع پروفیل به عنوان پنجره و درب از اتلاف انرژی جلوگیری می کند.

انواع پروفیل - آهن آلات فرید

پروفیل ها، ارکان اصلی ساخت و ساز

طبق بررسی های انجام شده امروزه پروفیل ها ارکان اصلی ساخت و ساز هستند. پروفیل های سبک و سنگین با توجه به نوع کاربرد در مصارف صنعتی و غیر صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. پروفیل های نور به دلیل تولید در اندازه ها و اندازه های مختلف بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، به عنوان مثال خیابان ها، پیاده روها، نرده های اطراف کارخانه، پنجره های ساختمان و مکان های عمومی، سقف ساختمان طاقچه ها و غیره از پروفیل استفاده می شود.

مصرف عمده پروفیل های صنعتی سنگین در صنایع کشتی سازی و پتروشیمی استفاده می شود.

همانطور که در بالا ذکر شد، مهمترین شاخص برای تعیین قیمت پروفیل ها وزن آن ها است، در حالی که پروفیل های سبک به دلیل فرآیند ساخت، قیمت بالاتری نسبت به پروفیل های سنگین دارند، اما در نهایت به دلیل اینکه قیمت بر اساس وزن است، قیمت پروفیل های سنگین کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پانزده − 11 =

فهرست