5/5 - (12 امتیاز)

تیرآهن و ساخت و ساز

  1. خانه
  2. chevron_left
  3. مقالات
  4. chevron_left
  5. تیرآهن و ساخت و ساز
تیرآهن و ساخت و ساز هرآنچه درباره تیرآهن باید بدانید

ساخت و ساز

مقاومت و استحکام بناها و سازه‌های زیادی تعجب آوره! اینکه چه چیزی سبب مقاومت سازه‌های ساختمانی می‌شه، سوالی هست که فکر بسیاری رو درگیر خودش کرده‌.

وجود و به کارگیری تیرآهن در سازه، از جمله دلایلی هست که ساخت و ساز رو با واژه استحکام آشنا کرده. با توجه به همین مسئله، در ادامه این مقاله، بیشتر در رابطه با انواع و کاربردهای تیرآهن به عنوان یکی از بخش‌های مهم در مسئله ساخت و ساز، صحبت خواهیم کرد.

ساخت و ساز چیست؟

سازه‌های ساختمانی به مراتب بیشتر از هر سازه دیگری نیازمند مقاومت هستن تا به این وسیله بتونن تو شرایط درستی ساخته بشن و مقاومت خوبی داشته باشن. در مورد ساختمان‌ها، توجه به استحکام بنا، به مراتب پراهمیت‌تر از ظاهر اون هست.

برای ایجاد این استحکام برخی ساز و کارهای نوین روی کار اومدن که از نمونه اون‌ها می‌توان به ستون اشاره کرد. ستون‌ها درون خودشون تیرآهن دارن و به وسیله این تیرآهن به استحکام رسیدن.

به علاوه این تیرآهن ها هستن که کیفیت ساخت رو بالا می‌برن و به این وسیله باعث افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله می‌شن.
با توجه به همین مسئله، در این مقاله هدف ما ارائه توضیحاتی در رابطه با تیرآهن و انواع اون، در جهت استحکام سازه‌هاست.

سازه‌های نوین و تکنولوژی‌های جدید در تیر و تیرآهن

رشد و پیشرفت همه روزه در صنایع مختلف، سبب ظهور فناوری‌های متفاوت شده. استفاده از این تکنولوژی‌های نوین در صنعت ساختمان‌سازی، عاملی برای افزایش بهره‌وری از این صنعت شده. در حقیقت می‌توان گفت که ساختارهای جدید در قالب تکنولوژی هستن که سبب بهبود کیفیت مصالح می‌شن.

مزایای بسیار زیاد و گسترده‌ای در استفاده از تکنولوژی وجود داره که از نمونه‌های اون می‌توان به مسئله مهم استحکام و ماندگاری سازه‌ها اشاره کرد. به همین خاطر، در دنیای امروز، تکنولوژی حرف اول رو می‌زنه.

تیرآهن و ساخت و ساز هرآنچه درباره تیرآهن باید بدانید

انواع تیرآهن مورد استفاده در ساخت و ساز

تیرآهن هم مانند بسیاری از تولیدات فلزی، دارای انواع متناسب با کاربرد اون هست، که جزئی از سازه‌های نوین و پرکاربرد به حساب میاد.

برای تقسیم بندی تیرآهن ها، در حالت کلی از دو دسته مجزا استفاده می‌شه. استاندارد و وزن، به عنوان دو نمونه اصلی در بحث تقسیمات، خودشون به چند نوع دسته بندی می‌شن. انجام این تقسیمات متناسب با کاربرد هم صورت می‌گیره و مشخصه‌ای برای تناسب استفاده از اون‌هاست.

انواع تیرآهن با توجه به استانداردها

به لحاظ استاندارد، تیرآهن ها در چهار دسته INP، IPE، IPB و CPE قرار می‌گیرن. هر کدوم از این موارد به تنهایی ویژگی‌هایی رو دارا هستن که سبب تفاوت‌های ساختاری و ظاهریشون با دیگر انواع تیرآهن، با توجه به استانداردها شده.

تیرآهن IPE

شکل ظاهری تیرآهن IPE، با توجه به کاربردی که داره، شبیه به حرف لاتین I هست. به طوری که جوانب یک صفحه فلزی نسبتا ضخیم، به صفحات مشابه ولی کم عرض، عمود شده باشه.

در روند تولید این تیرآهن از استانداردهای ایران و اروپا، با تعرفه ارتفاع 80 تا 600 میلی‌متر، به علاوه ثبات ضخامت بال‌ها، استفاده می‌شه.
کاربرد تیرآهن IPE، بیشتر در زمینه‌های ساختمانی و برای ستون، نعل درگاه، خرپا، تیر در پوشش سقف‌ها و نیر پل‌های لانه زنبوری، هست.

تیرآهن INP

در مورد شکل ظاهری این تیرآهن باید گفت که ساختاری مشابه با تیر آهن IPE در اون قابل مشاهده هست. در مورد ارتفاع تیرآهن INP، با توجه به استانداردهایی که در چین و روسیه استفاده می‌شه، دارای ارتفاع 80 تا 600 میلی متر هست.
تنها تفاوتی که می‌توان برای تیرآهن INP و تیرآهن IPE تعریف کرد، شامل عدم ثبات ضخامت بال‌ها و کاهش اون با فاصله گرفتن از قسمت جان اون هست.

تیرآهن IPB

شکل ظاهری تیرآهن IPB، شبیه به H هست و همین ساختار سبب افزایش مقاومت اون در برابر دو نوع قبلی شده. به علاوه اینکه امکان اتصال تیرآهن‌ها بر روی هم سهولت بیشتری پیدا کرده.

ارتفاع 100 تا 1000 میلی‌متر، از دیگر گزینه‌های متفاوتی هست که در رابطه با تیرآهن IPB و در مقایسه با انواع قبل‌تر قابل مشاهده هست. ساختار ظاهری خاص این تیرآهن، استفاده از اون رو در ساخت و سازها، حائز اهمیت به شمار آورده. به طوری که برای ایجاد ستون، به فراوانی از این نوع تیرآهن استفاده می‌شه. صنعت پل‌سازی، برج‌سازی، سدسازی و صنایعی از این قبیل، نمونه‌های دیگه‌ای از کاربرد این تیرآهن در سازه‌ها هستن.

تیرآهن CPE

انواع CPE دارای ظاهری متفاوت هست که تحت عنوان لانه زنبوری معرفی و شناخته می‌شه. وجود فضای تو خالی در طول قسمت داخلی این تیرآهن، سبب شده تا به این نام شهرت پیدا کنه. ساختار متفاوت تیرآهن CPE، عامل وجود شروطی در مصرف اون شده که استفاده ازش رو محدود کرده.

انواع تیرآهن با توجه به وزن

وزن، یکی از مولفه‌های مهم در سازه‌هاست که همواره دارای دو بخش اصلی سبک و سنگین بوده و هست. انواع سبک با شناسه (L) و انواع سنگین هم با شناسه (V) معرفی می‌شن.

برای معرفی یک تیرآهن، از ترکیب هر دو مولفه استاندارد و وزن استفاده می‌شه. برای نمونه، تیر آهن CPEL، همون تیرآهن CPE هست که همراه با شناسه L، با نماد سبکی معرفی شده.
توجه داشته باشین که وزن این قطعات، تاثیر بالایی در ساختار سازه داره. همچنين در نظر بگیرین که لازمه ایجاد سازه‌های نوین و تکنولوژی‌های جدید در تیر و تیرآهن، توجه به تناسب کاربرد و تیرآهن مورد استفاده هست.

تیرآهن و ساخت و ساز هرآنچه درباره تیرآهن باید بدانید

کاربردهای تیرآهن

در رابطه با کاربردهای تیرآهن، همون‌طور که گفته شد ساخت و سازه‌ها به شدت نیازمند به این صنعت بوده‌اند. ستون‌ها به عنوان یکی از بخش‌های مهم در رابطه با استحکام‌بندی ساختمان‌ها، نیاز به تیرآهن دارن.

سازه‌هایی که در طبقات بالا ساخته می‌شن، به واسطه ستون می‌تونن مقاومت خودشون رو حفظ کنن. این ساخت و سازها با توجه به اصول، نیازهای ساختاری متفاوتی دارن. البته لازم به ذکر هست که استفاده از این تیرآهن ها تنها در صنعت ساختمان سازی خلاصه نمی‌شه و شامل صنایعی از قبیل پل‌سازی، برج‌سازی و سدسازی نیز هست.

توجه به ساختار ظاهری و اندازه تیرآهن، در رابطه با کاربرد اون نقش مهمی داره. به همین دلیل انواع متعددی از این سازه، ساخته شده.

در صورتی که هر گونه سوالی در خصوص تیرآهن داشتید یا قصد خرید آن را دارید کارشناسان بازرگانی آهن آلات فرید برای مشاوره و راهنمایی در کنار شما هستند، با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

15 + شش =

فهرست