5/5 - (9 امتیاز)

نبشی و ناودانی؛ به عنوان دو مقطع فولادی مهم و اساسی در صنعت ساخت و ساز

  1. خانه
  2. chevron_left
  3. مقالات
  4. chevron_left
  5. نبشی و ناودانی؛ به عنوان دو مقطع فولادی مهم و اساسی در صنعت ساخت و ساز
نبشی و ناودانی در صنعت آهن آلات

نبشی و ناودانی – دنیای آهن آلات پر از محصولات مختلف است که هرکدام کارکرد خاص خود را دارند. در بین این محصولات، برخی از آن‌ها کاربرد و مزایای بیشتری دارند و به عنوان آهن آلات مهم‌تری در بازار شناخته می‌شوند. نبشی و ناودانی دو مورد از این محصولات هستند که هرکدام به شکلی کارکرد خاص خود را به انجام می‌رسانند. کاربرد این محصولات، با توجه به شناخت آن‌ها می‌تواند مشخص شود و مزایای بسیاری را برای استفاده در ساخت و ساز به همراه داشته باشد.

انواع و اقسام نبشی و ناودانی موجود در بازار، موضوع مورد بحث در این بخش برای ما هستند. آهن آلاتی مهم که می‌توانند در ساخت و ساز تاثیرات بسیاری را داشته باشند. اگر به دنبال خرید و استفاده از این دو محصول هستید، در ادامه همراه ما باشید تا با مقایسه این دو محصول، اطلاعات بیشتری را درباره آن‌ها کسب کنید.

معرفی نبشی به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع اهن آلات موجود در بازار

نبشی به عنوان یکی از آهن آلات مهم، شکلی شبیه به حرف L انگلیسی دارد. این مقطع فولادی که در انواع و اقسام مختلفی تولید می‌شود، کاربردهای بسیاری را در صنعت ساخت و ساز از خود به جا گذاشته است. اگر به پروفیل نبشی دقت کنید، متوجه خواهید شد که این پروفیل فولادی از دو بال مختلف ساخته شده است. بال‌هایی که می‌تواند در برخی انواع نبشی مساوی یکدیگر و در برخی دیگر از انواع آن نامساوی باشند. از همین رو، انواع نبشی ظاهری متفاوت را با یکدیگر داشته و به انتخاب‌هایی منحصربه‌فرد تبدیل می‌شوند.

دو ضلع نبشی باید عمود به یکدیگر سوار شوند. به این ترتیب نبشی می‌تواند به یک سطح مقطع دارای مقاومت بالا تبدیل شود. سطح مقطعی که در پروژه‌های ساختمانی به شکل مرکب یا منفرد مورد استفاده قرار گرفته و می‌تواند مزایای خود را در ساخت یک ساختمان یا سازه به نمایش بگذارد. موضوعی که برای هر سازه و ساختمانی از اهمیت برخوردار بوده و می‌تواند بر روی نتیجه نهایی ساختمان تاثیرگذار باشد.

جایگاه نبشی در صنایع مختلف؛ یکی از کاربردی‌ترین آهن آلات موجود در بازار

زمانی که از یک محصول ساختمانی صحبت به میان می‌آید، جایگاه و نقش آن در ساختمان سازی نیز اهمیت پیدا می‌کند. نبشی به عنوان یکی از اصلی‌ترین انواع مصالح ساختمانی، نقش خود را با کاربردهای بسیار و پررنگ خود نشان می‌دهد. اصلی‌ترین ویژگی و مزیت این پروفیل فولادی را می‌توان مقاومت آن دانست. به وسیله استفاده از نبشی در هر سازه ساختمانی، میزان مقاومت سازه افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب سازه مستحکم‌تری را خواهیم داشت که می‌تواند در موارد ضروری استحکام خوبی را از خود نشان دهد.

به غیر از این، برای نبشی کاربردهای دیگری نیز مشخص شده است. در زمان ساخت چارچوب یا مواردی مشابه نیز استفاده از نبشی می‌تواند کاربردی باشد. شکل L مانند نبشی توانایی این را دارد که زیبایی خوبی را برای یک چارچوب به ارمغان آورد. علاوه بر آن، نبشی تکیه گاه خوبی است که می‌تواند برای ستون‌ها و سازه‌هایی مشابه در ساختمان سازی به کار رود. در کنار تمامی این موارد، استفاده از نبشی را در صنایع دیگری چون مبل سازی، ساخت قفسه‌های تزئینی، ماشین آلات صنعتی، بادبندها و دکل‌های نیروگاه صنعتی نیز می‌توان مشاهده کرد.

نبشی و ناودانی در صنعت آهن آلات

انواع مختلف نبشی موجود در بازار به منظور بهبود شرایط ساخت و ساز

حال که با چرایی و چیستی نبشی آشنا شدید و نسبت به کارکردهای آن نیز اطلاعاتی را به دست آوردید، زمان آشنایی با انواع مختلف نبشی موجود در بازار است. نبشی محصولی است که براساس نوع بال خود و مساوی یا نامساوی بودن آن، به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود. البته باید بدانید که این تنها دسته بندی مورد نظر برای نبشی نیست. انواع نبشی را می‌توان به اشکال دیگری نیز دسته بندی کرد.

جنس سازنده نبشی، یکی دیگر از دسته بندی‌هایی است که برای آن در نظر گرفته شده است. نبشی‌های مختلف می‌توانند جنس‌هایی از فولاد کربنی یا استیل داشته باشند که هرکدام مزایای خاص خود را دارند. نبشی‌های استیل معمولا انعطاف پذیری بیشتری را داشته و به عنوان انتخاب‌هایی معمول‌تر شناخته می‌شوند. این در حالی است که نبشی کربنی معمولا نبشی سخت‌تر و مقاوم‌تری است که می‌تواند برای ساختمان‌های بزرگتر مورد استفاده قرار گیرد.

شکل تولید نبشی نیز می‌تواند به عنوان یک دسته بندی برای نبشی انتخاب شود. برخی از انواع نبشی به صورت فابریک تولید می‌شوند. این به معنای آن است که این نبشی از پرس تسمه فولادی تولید شده است. این انواع نبشی معمولا کمی ضعیف‌تر از نبشی‌های پرسی هستند. نبشی‌های پرسی با خم کردن ورق فولادی تولید می‌شوند و معمولا به عنوان نبشی‌های مقاوم‌تر و کاربردی‌تری در بازار عرضه می‌شوند.

معرفی ناودانی؛ یکی از انواع آهن آلات مصرفی و پرکاربرد

پس از نبشی نوبت به ناودانی می‌رسد که درباره آن اطلاعاتی را بیان کنیم. ناودانی نیز مانند نبشی یکی از آهن آلات شناخته شده و پرکاربرد است که شکلی متفاوت از نبشی دارد. شکل ناودانی را می‌توان شبیه به حرف انگلیسی C یا U دانست. یکی از مصالح ساختمانی بسیار پرمصرف که در ساخت و ساز هر ساختمانی می‌توان آن را مشاهده کرد. این پروفیل فولادی را می‌توان در مدل‌های مختلفی در بازار مشاهده کرد. با این حال، گفتنی است که تمامی این مدل‌های شباهت‌هایی را با یکدیگر دارند.

اصلی‌ترین شباهت ناودانی‌ها را با یکدیگر می‌توان شکل آن‌ها دانست. شکل ناودانی به سه ضلع بوده که گاه دو ضلع کناری موازی و گاه به صورت شیبدار در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. به این ترتیب مقاومت و استحکام بسیاری را می‌توان برای ناودانی به عنوان یکی از انواع مصالح ساختمانی قائل بود.

موارد کاربرد و استفاده از ناودانی برای داشتن سازه‌ای باکیفیت

حال که با ناودانی آشنا شدید، لازم است تا درباره موارد استفاده و کاربرد این پروفیل فولادی نیز اطلاعاتی را داشته باشید. اصلی‌ترین مورد استفاده از ناودانی را می‌توان به عنوان قوطی در ستون‌ها دانست. ستون به عنوان یک سازه کاربردی شناخته می‌شود که تقریبا در هر خانه و محیطی مشاهده می‌شود. حضور ستون‌ها در سازه‌های ساختمانی مختلف، معمولا مدیون انواع ناودانی مختلف است.

در کنار ستون‌ها، استفاده از ناودانی را می‌توان در موارد دیگری نیز مشاهده کرد. خرپا و تیرهای پراغ برق، مورد دیگر استفاده از ناودانی در سازه‌های مختلف هستند. به وسیله ناودانی، می‌توان تیرهای چراغ برق را به ثمر رساند و از آن‌ها استحکام خوبی را به ارمغان آورد. ضمن اینکه ناودانی می‌تواند در خرپا به عنوان یک سازه جدید به کار رود و مزایای بسیاری را از خود به جای بگذارد.

نبشی و ناودانی در صنعت آهن آلات

انواع مختلف ناودانی موجود در بازار به عنوان یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد

همان‌طور که خواندید، ناودانی نیز درست مانند نبشی، انواع مختلفی را دارد. این مورد از مصالح ساختمانی که شکلی سه ضلعی دارد، می‌تواند به صورت صاف یا منحنی تولید شود. در انواعی از ناودانی که بال‌ها به صورت موازی هستند، ناودانی با نام ناودانی بال موازی شناخته می‌شود. انواع دیگر ناودانی، بال‌هایی منحنی و شبیه به حرف C انگلیسی دارند. این انواع ناودانی با نام ناودانی شیبدار در بازار به فروش می‌رسند.

البته به غیر از این دسته بندی، انواع ناودانی را می‌توان به دسته بندی‌های دیگری نیز تقسیم کرد. روش تولید ناودانی به عنوان یکی از انواع دسته بندی می‌تواند شناخته شود. برخی از انواع ناودانی به صورت پرسی و برخی دیگر به شکل فابریک در بازار به تولید می‌رسند. انواع ناودانی فابریک با استفاده از روش نورد گرم تولدی می‌شوند. این در حالی است که انواع ناودانی تولید شده به صورت پرسی، از روش پرس کردن تسمه‌های فولادی در بازار به تولید رسیده‌اند.

مقایسه نبشی و ناودانی از زوایای مختلف به منظور استفاده در ساختمان سازی

حال که به خوبی نبشی و ناودانی را شناختید، زمان آن است تا این دو محصول را در کنار یکدیگر قرار دهید و با تفاوت‌های آن‌ها آشنا شوید. برخی از اصلی‌ترین تفاوت‌های ناودانی و نبشی عبارت است از:

1. تفاوت ظاهری

همان‌طور که تا به اینجا خواندید، نبشی و ناودانی هرکدام شکل خاص خود را دارند. نبشی به شکل حرف L انگلیسی و ناودانی در شکل حرف C یا U است. داشتن دو ضلع در نبشی در کنار سه ضلع ناودانی را می‌توان اصلی‌ترین تفاوت بین این دو پروفیل فولادی دانست. تفاوتی که مسبب بسیاری از استفاده‌ها در ساختمان سازی از این دو محصول شده است.

2. تفاوت اجزای سازنده

ظاهر متفاوت نبشی و ناودانی سبب شده است تا این دو اجزای سازنده مختلفی را نیز داشته باشند. داشتن دو بال در ناودانی و نبشی یکسان است اما ناودانی یک ضلع جان مانند نیز در بین دو بال خود دارد که تفاوت این دو را رقم می‌زند.

3. تفاوت از نظر گستردگی جنس

مواد اولیه سازنده ناودانی و نبشی نیز موضوعی است که سبب تفاوت بین نبشی و ناودانی شده است. با اینکه ناودانی بیش از هرچیزی با آهن بخاطر می‌آید اما نبشی به صورت گالوانیزه، پلاستیکی و ام‌دی‌اف نیز می‌تواند تولید شود.

جمع بندی پایانی درباره نبشی و ناودانی

اگر به دنبال خرید نبشی و ناودانی هستید، داشتن اطلاعات درباره این دو محصول می‌تواند بسیار مهم و کاربردی باشد. در این مقاله با بررسی هریک از این دو مصالح ساختمانی، سعی کردیم تا مهم‌ترین نکات را درباره آن‌ها بیان کنیم. نکاتی که بتواند به شما کمک کند تا انتخابی درست را برای خرید خود داشته باشید. امید است تمامی نکات بیان شده در کنار مقایسه نبشی و ناودانی با یکدیگر بتواند برای شما شفافیت را در استفاده و انتخاب و در نهایت خرید رقم بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

7 − 7 =

فهرست